zkumu „Doll play“, že sebehodnocení dítěte značně závisí na hodnocení dí–
těte matkou. Prostřednictvím tzv. C–identické loutky dítě předvádí samo
sebe příkladně jako zlobivé, trestané a neúspěšné (Kotásková, 1987).
Dá se říci, že osamostatňování jako významný vývojový proces má za
následek zvýšenou kontrolu ze strany prostředí. Je opakovaně prokazováno,
že spontánní aktivita a explorace je založena na pevném a nosném dosa–
vadním poutu k matce.
V průběhu batolecího období se tato závislost dítěte na matce stále více
uvolňuje, závisí však na výchovných postojích, konkrétním sociálním kon–
textu, kultuře a dalších faktorech. Přehnaná ochrana dítěte může být moti–
vována jak úzkostí a strachem z poškození dítěte, tak také ze životních pod–
mínek nepřizpůsobených malému dítěti (přeplněný byt) nebo z reakce na
časový stres přepracované matky (Kotásková, 1987).
Batolecí období je tedy bojem za autonomii, který vyústí v poměru dob–
ré vůle a nenávistného trvání na svém, mezi spoluprací a tvrdohlavostí,
mezi sebevyjádřením a sebeomezením či podřízením se. 
Nezvládnutí tohoto období se projeví nadměrným strachem z projevu,
studem, obsesí, pochybnostmi o sobě. Opakem je odvaha být nezávislým
jedincem, který bude schopen řídit svou budoucnost. Dítě je tím, co si může
svobodně přát (Erikson, 1968). Podle Eriksona toto období charakterizuje
psychosociální konflikt autonomie versus stud. Dítě nacvičuje především
hygienické dovednosti a učí se: „Já samo něco můžu udělat.“ 
Základní psychosociální konflikt tohoto období je konflikt mezi autono–
mií a studem, který pramení z toho, že má dítě pocit, že nestačí. Jedním ex–
trémem je plné podřízení se autoritě a přesně daným pravidlům, která exi–
stují nezávisle na možnostech dítěte či jeho vůli. Druhým extrémem je
svéhlavost dítěte, terorizující rodinu, jeho aktivita a sebevědomí, jež neod–
povídá jeho reálným schopnostem. Optimální je rostoucí a podporovaná au–
tonomie dítěte, odpovídající jeho reálným možnostem, která není projevem
na úkor ostatních. Klíčovou větou je dle Eriksona: „Já samo mohu něco
udělat“ (Erikson, 1968). 
Předškolní období
Dítě kolem tří let si už začíná více ujasňovat své postavení mezi ostatní–
mi. Umí zaujmout větší počet rolí, umí chápat i své budoucí role („Budu dě–
dečkem.“). Umí si je představit ve fantazii a umí je i velmi tvořivě ztvárnit
v rolových hrách či vyprávěných příbězích. V této době se učí různé vlast–
27
<< první stránka   < předchozí stránka   přejít  další stránka >   poslední stránka >>